2007. november 16., péntek

Mák, birsalma, speculoos

A múlt hét nagyon mozgalmas volt sütésügyileg.
Kedden megsütöttem Lila Füge mákos sütijét, tökéletes recept, semmit nem kellett változtatni rajta, kép nincs, mert ugyanolyan, mit az övé.

Pénteken születésnapra voltam hivatalos és az ünnepelt rajong a mákért: a héten a második mákos édességet is megsütöttem, Maci telfölös-mákos tortája már többeknek bejött, és most is. Itt annyi, hogy nekem a formámban annyira megdagad a töltelék sütés közben, hogy nem fér már bele az 3 tojásból álló tejfölös krém.


Miután egész szombaton rohantam, a vasárnap délelőttöt csendes sütéssel-főzőcskézéssel töltöttem. Mivel kaptam vagy 10 kg birsalmát, és a Magyar Narancsban pont mostanában láttam egy birsalmasajt receptet, megkíséreltem elkészíteni.

Hozzávalók:
birsalma
1 kg birsalmánként 80 dkg cukor
dió

A birsalmát nagyobb darabokra vágjuk, megfőzzük, majd hagyjuk kihűlni. Meghámozzuk, kicsumázzuk és mivel nekem nincsen turmixgépem, és lusta voltam passzírozni, ezért a villával összenyomkodás következett. Lemérjük, hozzáadjuk a cukrot. Chili tanácsára mikróba tettem 3x5 percre, a pihenőkkor aktív kavarással. Az enyém nem érte el a megfelelő állagot a 15 perc után, úgyhogy 2x3 percet kapott még.
Kifóliázott formába beleterítjük a masszát, és a tetejét megszórjuk dióval. Majd kiszárítjuk: gyerekkoromban ezt műveletet a spejzben végeztük. Mivel nekem spejzem sincs, ezért a konyhapulton hagytam. 2 napig bírtam, hősiesen ellenálltam, de a harmadik napon kénytelen voltam felvágni, és hát teljesen visszajött a gyerekkorom: ugyanilyen ízre emlékeztem.



Vasárnap, tudván, hogy nem ehetek a birsalmasajtból, kekszek után kutattam a neten. Nem találtam szimpatikus receptet, de eszembe jutott, hogy Chili oldalán olvastam régebben egy ki nem próbált Speculoos receptet. Imádom a Speculoost, ha Belgiumban járok, mindig hozok egy tonnányit, így úgy gondoltam, nem baj, ha nem tesztelt a recept, majd én kipróbálom. A hozzávalókat összegyúrtam, de nem éreztem, hogy tökéletes lenne, úgyhogy kapott még egy kis vaníliát, és hát elkövettem a legnagyobb hibát: mézet. Kiszaggattam, találtam szép csillag alakú kiszúrót a művelethez. 17 perc után kivettem a sütőből, ízre nem hasonlított az igazi Speculoosra, de gondoltam, beteszem dobozba, és majd másnap...
Hát, másnapra sem történt lényegi változás: kb olyan íze van, mint a mézeskalácsnak, és olyan kemény, hogy emberölésre alkalmas lenne. Talán dobócsillagként felhasználom őket. Egyszer.

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin