2007. október 26., péntek

Aranygaluska

A hosszú hétvégéken, amikor itthon vagyok, késztetésem van arra, hogy süssek, süssek és süssek. Ez valószínűleg azért van, mert gyerekkoromban minden hétvégén sütöttünk valamit, a nyaralások alatt a nagymamák pedig szinte minden nap megtömtek egy tepsi édességgel. Mindenképpen kelt tésztát szerettem volna, hezitáltam a kalács és az aranygaluska között, ez utóbbi győzött.

Hozzávalók a tésztához:
50 dk liszt
3dl tej
8 dk cukor
3 dk élesztő
3 tojássárgája
8 dk vaj
egy csipetnyi só

A szóráshoz:
darált dió
cukor
fahéj

A hozzávalókból tésztát dagasztunk (én a legegyszerűbb utat választottam, mindent beleöntöttem a kenyérsütő gépembe, először a folyadékot, utána a szilárd hozzávalókat és a dagasztó-kelesztő programra állítottam. Így 90 perc alatt 0 munkával készen lett a tésztám.) Közben a darált diót összekeverjük cukorral és fahéjjal (ezt nem mértem le, csak úgy szemre).

A tésztát kiöntjük a nyújtódeszkánkra, kb ujjnyi vastagra nyújtjuk, és kis pogácsákat szaggatunk belőle. A kis pogácsákat olvasztott vajba mártjuk és kivajazott tepsibe egymás mellé pakoljuk. Ha megvan egy sor, megszórjuk a dióval, és jöhet a következő sor is. Most a tetejére is szórtam diót, de egyébként nem szoktam. Letakarjuk és langyos helyen fél óráig pihentetjük, majd előmelegített sütőbe tesszük.

Most légkeveréses üzemmódom 175 fokon kezdtem el sütni, de félidőben levettem 150 fokra, mert nagyon gyorsan sült a külseje, 30 perc alatt kész lett. Amíg a tészta a sütőben van, elkészíthetjük a vaníliamártást. A sodót nem szeretem, mert irtózom attól, amikor másnap egy kicsit elválik a mártástól a tojásfehérjés rész, tehát maradtam a mártásnál.

Hozzávalóka vaníliamártáshoz:
7,5 dl tej
3 tojássárgája
7,5 dk cukor
1,5 kanál liszt
vaníliaesszencia

A tojást elkeverjük a cukorral és a liszttel. A tejet megmelegítjük, és lassan a tojásos masszához adjuk. Gőz fölött besűrítjük.
Update: 1 kg-t híztam a tepsinyi desszerttől.

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin